alt text
احسان شریعتی
فیلسوف ایرانی

همین حالا با من تماس بگیرید



 

شبکه‌های اجتماعی

بستن

آخرین پیام‌های ارسالی

6 مهر 1401

حق نباید گفتن الا آشکار

هر کس که برای ابراز همبستگی و تسلی به بیمارستان کسری رفته بود از روز نخست شاهد جوّ ملتهب و محاصره و حضور پُر تنش نیروهای انتظامی و انضمامی در محل بود که نشان از تصمیم به برخورد خشن و اراده‌ی سرکوب داشت. این رویکرد به‌طور پیش‌بینی‌پذیری موجب برانگیختن بیشتر خشم و گسترش اعتراض عمومی گشت.

شیوه‌ی برخورد بخردانه البته این می‌بود که مطالبه‌ی عمومی مبنی بر جمع‌آوری بساط فاجعه‌آفرین «گشت»‌های موسوم به ارشاد و الغای «اجبار» حجاب اکراهی شنیده شود و دولت و حاکمیت خود را نه فقط نماینده‌ی یک بخش از جامعه‌ی هوادار خود و سخنگوی یک روایت خاص از میان انواع قرائت‌های دینی و عقیدتی، که نماد مصلحت عام و امنیت برای کل ملت و جامعه‌ نشان دهد.

حق نباید گفتن الا آشکار جهت مشاهد کامل مطلب و ثبت دیدگاه به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..

ادامه مطلب

27 شهریور 1401

تاخت و تاز ارعاب و اجبار بر امید و زیبایی

اکنون مرگ در آستانه‌‌ی زندگی ایستاده است تا مظلوم‌ترین و بی‌پناه‌ترین زنان و مردانِ سرزمین ما را برباید. این بار، مهسا امینی؛ وی را به کُردی ژینا-به‌معنای زندگی-صدا می‌زدند تا امیدوار باشند در این ظلمتِ تباه‌آلود، حیات و جوانیِ دختری زیبا نماد روشنایی و نامیرایی خواهدبود.

امّا گشت‌های اضلالِ محتسبان بر او تاختند تا اثبات کنند آنها دشمن‌ امید و زیبایی هستند. امّا مادر داغدار مهسا در فضای تب‌آلود و خاکستریِ بیمارستان فریاد کشید که هیهات منّاالذّله تا شاید گوش‌های کر و چشمان کورِ شحنگان شقاوت دریابد این داغ‌های پردامنه، دامن‌ ننگین آنها را خواهد گرفت. این همان ندای حسین است که درست در ایّام ذکر مکرّر نام او، از زبان زینب‌گون مادر مهسا-مادر زندگی-به‌گوش می‌رسد. آنان که زنگِ رهایی‌بخشِ این صدا را می‌شنوند و بر جانِ خویش حک می‌کنند، پژواک پرطنین آن را نیز بارور خواهندساخت زیرا که از پس تاریخِ هزارساله، مکرّر شنیده‌اند: «لعن خداوند بر کسانی که اساس و بنیان ظلم و‌جور را نهادند» و این نفرین ابدی بر همه‌ی حکّام جوری است که با گروگان گرفتن هستیِ مردم، آنها را از مقام و‌مرتبه‌ی کرامتی که خداوند بر آنها ارزانی داشته، به سقوط کشانده‌اند.

جهت مشاهد کامل مطلب و ثبت دیدگاه به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..

ادامه مطلب

26 شهریور 1400

گشت مرگ‌بار اکراه

سیاست «فرهنگی» اجبار عاقبت فاجعه ای شوم‌تر آفرید و به مرگ دختری بی گناه انجامید و موجب شرمساری ملی و مذهبی گشت. 
سرنوشت این دختر می توانست داستان فرزند هر خانواده‌ی این سرزمین باشد.

براستی پرداختن به اینهمه حاشیه و هزینه و دامن زدن به این مقدار انزجار عمومی برای کسب نتیجه‌ای معکوس و نقض غرض، آیا نشانه‌ی فراست عقیدتی و اقتدار سیاسی است یا سفاهت و استیصال ؟!

جهت مشاهد کامل مطلب و ثبت دیدگاه به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..

ادامه مطلب


زندگینامه

man

وب سایت رسمی احسان شریعتی

فیلسوف معاصر ایرانی‌

۱۳۳۸ (۱۲ شهریور)، تولد در مشهد (بیمارستان امام رضا) ؛

۱۳۳۸-۱۳۴۳، سفر با مادر به پاریس، فاطمه (پوران) شریعت‌رضوی، برای طی دوران تحصیل والدین در فرانسه؛

۱۳۴۳، بازگشت به ایران و استقرار در منزل استاد محمدتقی شریعتی در مشهد، و آغاز تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تا سیکل دوم در این شهر (دبیرستان ابن‌یمین)، آشنایی با حرکت فکری-اجتماعی شریعتی‌های پدر و پسر؛

۱۳۵۲، مهاجرت خانواده به تهران، همزمان با بازداشت و حبس دکتر شریعتی (طی ۱۸ ماه از مهر ۱۳۵۲تا عید ۱۳۵۴)، آغاز سیکل تحصیلی دوم در دبیرستان‌های خوارزمی و رهنمای تهران (تا آخر سال پنجم متوسطه در رشتهٔ ادبی)؛

۱۳۵۵، مشاوره و همکاری با دکتر علی شریعتی طی دوران خانه‌نشینی پس از آزادی از زندان؛  مهاجرت ناگهانی از ایران (به‌دلیل بروز مشکلات سیاسی در همین رابطه)، و اتمام سال آخر دبیرستان و کسب دیپلم متوسطه در آمریکا (سیاتل)؛

۱۳۵۶ (اردیبهشت-خرداد)، خروج دکتر شریعتی از کشور به‌مقصد انگلستان و درگذشت مشکوک (در شهر ساتهمپتون)؛  عزیمت به انگلستان برای خنثی ساختن توطئهٔ مصادرهٔ پیکر شریعتی توسط رژیم شاه و ساماندهی مراسم امانت‌سپاری پیکر دکتر شریعتی در مزار محاور زینبیهٔ دمشق و مشارکت در برگزاری بزرگداشت چهلم در بیروت (سخنرانی با حضور یاسر عرفات و امام موسی صدر) ؛ بازگشت به اروپا و استقرار در شهر اکس-آن-پروانس فرانسه؛

۱۳۵۷، کسب مجدد دیپلم متوسطه در فرانسه (Baccalauréat)، در رشته ادبی-گرایش فلسفه-، و ورود به رشته فلسفه دانشگاه پرووانس؛ بازگشت به ایران با وقوع انقلاب؛

 ۱۳۵۸، تأسیس «کانون ابلاغ اندیشه‌های شریعتی» و انتشار نشریهٔ «ارشاد» ؛ ادامهٔ تحصیل در رشته فلسفه دانشگاه ملی (بهشتی کنونی)، تا مقطع فوق دیپلم و تعطیل شدن دانشگاه‌ها از پی «انقلاب فرهنگی» ؛

۱۳۶۰، تعطیل گسترده روززنامه‌ها (از جمله ارشاد)، هجوم گروه‌های فشار به مراسم سالگرد دکتر شریعتی در منزل وی در خیابان جمالزاده (هماکنون «خانه-موزهٔ دکتر شریعتی»)، و آغاز سلسله تنش‌های دههٔ ۶۰؛ هجرت به فرانسه و  ادامهٔ تحصیل در مقطع کارشناسی فلسفه در  دانشگاه پرووانس فرانسه (۱۹۸۱

۱۳۶۲، استقرار در پاریس، مشارکت در بازسازی فکری طیف پویندگان راه رنسانس و شریعتی (انتشار مجدد جزوات و نشریات دانشجویی ارشاد، خندق، هجرت و ..)، ادامهٔ تحصیل در رشته فلسفهٔ دانشگاه پاریس (۱۲- وال-دو-مارن) ؛

۱۳۶۸، تغییرشکل تدریجی تلاش‌گری سیاسی-اجتماعی و آغاز فعالیت‌ها در دو زمینهٔ فرهنگی-فلسفی (انجمن آورد-آگون)، و گفتگوهای بنیادین ملی با دگراندیشان (انجمن گفتگو و دمکراسی)، و فعالیت‌های دفاعی حقوق بشری (در آکسیون‌های گوناگون دفاعی)؛ ازدواج و محصول آن تولد دو فرزند به نام‌های دانیال‌علی و رازمهر؛

۱۳۷۳ (۱۹۹۴)، ترجمه و شرح رسالهٔ «سیاسةالمدنیة»  فارابی، در مقطع کارشناسی ارشد (گرایش فلسفه قرون‌وسطی-فلسفه اسلامی-) در دانشگاه پاریس؛

۱۳۷۴ (۱۹۹۵)، رساله پیرامون «فلسفه سیاسی فارابی»، در دورهٔ پیش‌دکترا (DEA)، همان دانشگاه؛

۱۳۸۶-۱۳۷۶ (۱۹۹۷-۲۰۰۷)، آغاز مطالعات منظم دانشگاهی در شناخت اندیشهٔ مارتین هایدگر در فرانسه و آلمان، با چشم‌انداز نقد قرائت ایرانی هایدگر در ایران (نزد احمد فردید)، و نگارش رسالهٔ دکتری پیرامون «پیآمدهای اخلاقی-سیاسی هستی‌شناسی  بنیادین هایدگر» (دانشگاه سوربن)؛

۱۳۸۶، بازگشت به ایران همزمان با برگزاری بزرگداشت سی‌امین یادمان شریعتی (دیروز، امروز، فردا)، در حسینیه ارشاد؛

۸۸-۱۳۸۷، آغاز تدریس در دانشگاه تهران (به‌عنوان استاد مدعو)، و برگزاری دروس فنومنولوژی و فلسفه‌های اگزیستانس، فلسفه قرن ۱۹ (شوپنهاور، نیچه، مارکس)، فلسفه معاصر قاره‌ای (فرانسه، فوکو، دلوز، دریدا)، متافیزیک عمومی، فارابی و بنیان‌گذاری فلسفه در فرهنگ‌ اسلامی، هایدگرشناسی، و .. ؛ ادامهٔ تدریس پس از دو سال در دانشگاه آزاد اسلامی -واحد علوم و تحقیقات- ؛ ادامهٔ حضور دانشگاهی به‌عنوان مدرس مدعو و استاد داور و مشاور و راهنمای پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلی، برغم عدم پاسخگویی و پذیرش رسمی به درخواست عقد قرارداد رسمی و جذب در هیئت علمی دانشگاه‌های تهران و آزاد؛

۱۳۹۰-۱۳۹۸، ادامهٔ تدریس و کنفرانس‌ها (در نهادهای فرهنگی غیردولتی مانند مؤسسه‌های پرسش، رخداد تازه، سیاووشان و ..)؛ همکاری فرهنگی-اجتماعی با نهاد‌های غیردولتی، فعالیت در «بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی» و مدیریت آن (پس از درگذشت دکتر پوران شریعت‌رضوی)، مشارکت در تدارک و برگزاری سمپوزیوم‌های «نوشریعتی» (در دو سال گذشته)، تدارک تدوین، ترجمه و آماده‌سازی پژوهش‌های گذشته برای  انتشار در ایران، حضور فکری و مطبوعاتی، و مشارکت در هم‌اندیشی ملی معطوف به برون‌رفت از بحران‌های مبتلابه سیاسی-اجتماعی و فرهنگی.






signature

آثار

درحال حاضرهیچ اثری ثبت نشده
ثبت آثار

درحال حاضر هنوز اثری از ایشان در وب سایت ثبت نشده.. لطفا تا زمان ثبت آثار صبور باشید.

آلبوم

سخنرانی دانشگاه فردوسی
سخنرانی دانشگاه فردوسی
27 آذر 1398
سخنرانی شب یلدا
سخنرانی شب یلدا
29 آذر 1398
کمیسیون فرهنگی شهرداری تهران
کمیسیون فرهنگی شهرداری تهران
29 آذر 1398
مزار شهدای 16 آذر
مزار شهدای 16 آذر
17 آذر 1400

پرسش‌های متداول


ارسال سوال


 

با من در ارتباط باشید

آدرس من
  • ایمیل: Info@EhsanShariati.org
  • وب سایت: www.EhsanShariati.org
فرم تماس