20 اسفند 1400
ثبت دیدگاه در میلاد امام آزادگان
«... در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن میگوید، سرتاسر کشور اسلامی بیپناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند...»(از سخنان امام حسین در خطبه منا)
همانگونه که هدف از پیامبری در تاریخ ادیان ابراهیمی توسط دستگاههای روحانی و سیاسی جانشین پیامآوران توحید منحرف شد و رژیمهای سابق سیاسی این بار در لوای دینی تجدید تولید شدند (مانند امپراطوری بیزانس در خلافت اموی و شاهنشاهی ساسانی در خلافت عباسی)، دو مفهوم جهاد و شهادت نیز از معنای دفاعی و آگاهیبخش نخست خود تحریف و به کشورگشایی جهانگیر و کیش مرگ بدل گشتند. تلاشگری (جهد عملی و اجتهاد فکری) به قتال مسلحانه فروکاسته شد و شهادت گواهیبخش یا مقاومت برای ابلاغ پیام به درگیری نظامی که از پیآمدهای جنبی و ناخواستهی آن «نه» گفتن و مقاومت مسالمتآمیز و خشونتپرهیز بود، فروکاسته شد. از اینرو، اگر در طول تاریخ تشیع بهشکل متناقضنمایی حسنیتبارها انقلابی و رادیکالتر از حسینیون بودهاند، این امر با توجه به نبرد مثبت حسنی (جهاد) و ابلاغگری حسینی (شهادت)، بهخلاف ظاهر امر پیآمدی طبیعی بوده است.