alt text
احسان شریعتی
فیلسوف ایرانی

همین حالا با من تماس بگیرید



شبکه‌های اجتماعی

بستن


پیام‌های ارسالی


3 شهریور 1400

بیانیه اعتراض به بازداشت حقوق دانان

بیانیه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در محکومیت بازداشت غیرقانونی تعدادی از حقوق‌دانان و کنشگران مدنی

به نام خدا 

بیش از یک هفته از بازداشت پنج وکیل، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار (مریم افرافراز، محمدرضا فقیهی، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان و مصطفی نیلی) در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندان در تهران گذشته و هنوز اتهام رسمی آن‌ها اعلام نشده است. 

قبل از بازداشت، این فعالان در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور طرح شکایت از #بنیاد_برکت و مسئولانی بوده‌اند که با اهمال و تعلل و تاخیر در تامین واکسن کرونا به فوریت و به مقدار کافی، زمینه‌ساز مرگ اجتناب‌پذیر ده‌ها هزار نفر در ایران بوده‌اند. ‌طبق شواهد موجود بازداشت‌ این افراد به دلیل قصد آنان برای دادخواهی جمعی در این زمینه بوده‌است.

بیانیه اعتراض به بازداشت حقوق دانان جهت ثبت نظر و مشاهد کامل مطلب به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..


ادامه مطلب
31 مرداد 1400

جواب دشنام دشنه نیست!

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
«(مردمان را) با حکمت و برهان و اندرز نیکو به‌راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به شیوه‌ای که نیکوتر است، مناظره و استدلال کن!»
قرآن، نحل، ۱۲۵


سوء‌قصد به جان سلمان رشدی و همه موارد نظیر آن، بنا به انگیزه‌های ظاهراً دینی، باوجدان عمومی مردم جهان، بویژه با مبانی اعتقادی مسلمانان آزاداندیش و صلح‌جو ناسازگار است. غالب مسلمانان اقدامات تروریستی با انگیزه‌های مذهبی را محکوم و دعوت به چنین اقداماتی را ناصواب می‌‌دانند. ارعاب و ترور ممکن است در کوتاه مدت دهان‌ها را ببندد امّا بذر نفرت و خصومتی را می‌پروراند که راه‌های گفتگو و تبادل فکر و اندیشه را مسدود می‌کند. بنابراین عالمان دینی در عصر رسانه و شبکه‌ی گسترده‌ی ارتباطاتِ جهان، بیش‌ازپیش ناگزیرند به نیکوترین برهان و بیان مجهز شوند و نه دشنه ها و خنجر های کینه توزی را تیز کنند.

جواب دشنام دشنه نیست! جهت ثبت نظر و مشاهد کامل مطلب به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..


ادامه مطلب
29 مرداد 1400

رویکرد به خوانش میراث

احسان شريعتی در گفت‌وگو با مجله ایرانِ فردا

 

 سوال ابتدایی این‌است که چگونه می‌توانیم خوانشی معاصر از میراث داشته باشیم که هم‌ اکنون‌زده نباشد و هم درعین‌حال از خوانش بنیادگرا پرهیز کنیم. به‌طور کلی برای خوانش میراث تاریخی و معرفتی چه رویکردی را می‌توان ترسیم کرد؟

نوع رویکرد به میراث دو پایه دارد؛ خواننده درواقع نخست در زمان خود زندگی می‌کند و آنگاه میراثی از گذشته را می‌خواند. بنابراین هنگامی که از خوانش یا روایت صحبت می‌کنیم به‌شکل اجتناب‌ناپذیری یک پایه‌ی آن در خواننده و در حال حاضر است. درست است که موضوع محصول گذشته است اما این من هستم که تلاش می‌کنم این متن را بفهمم و من به دوران و زیست‌جهان خود تعلق دارم. 

جهت ثبت نظر و مشاهد کامل مطلب به قسمت ادامه مطلب مراجعه نمایید..


ادامه مطلب

... 41 42 43 44 45  ...